Cathelijne.reismee.nl

De eerste weken zitten erop

Na 3 weken Guatemala wordt het tijd om mijn eerste verhaal te vertellen. Op 5 november heel vroeg in de morgen ging ik samen met mama en Anne naar Schiphol. Annemijn kwam ook naar Schiphol. Super fijn dat zij met mij kwamen uitzwaaien. Op het moment dat ik afscheid van hen nam kwam de spanning voor de reis pas naar boven. De reis verliep goed. Na ruim 10 uur vliegen kwam ik aan in Texas (Houston). Daar heb ik 5 uur gewacht tot het volgende vliegtuig vertrok naar Guatemala. In Guatemala city werd ik opgehaald door een meneer die mij naar Antigua bracht. Van deur tot deur heb ik in totaal 25 uur gereisd. Ik kwam rond 10 uur ´s avonds aan in het huis waar ik de komende tijd door breng. Ik had het hier veel kleiner en armoediger verwacht,. Het huis is echt prima. De meneer die hier woont noemen ze Chofu. Iedereen hier heeft een bijnaam. Hij is super relaxed en we zijn erg vrij hier in huis.

Ik woon in huis met nog 3 andere personen. Twee meiden uit Belgie en een jongen uit Italie. Iedereen heeft een eigen kamer en er zijn twee douches met meestal warm water. Achter het huis is nog een huisje waar Chofu slaapt en nog een mevrouw met haar zoon die hier schoonmaakt en ons eten klaarmaakt. Drie keer per dag staat het eten voor ons klaar. Ik moet er aan wennen dat ik zelf niet hoef te koken of mijn was moet doen. Het eten is hier prima en we hebben nog maar 1 keer bonen gegeten.

De eerste week ben ik gestart met Spaanse les. Door de week ga ik elke morgen naar school van 8 tot 12. De school is 3 minuten lopen vanuit ons huis. Iedereen krijgt priveles. Mijn lerares heet Dora. Een super aardige en lieve vrouw met veel geduld. Mijn Spaans gaat nog niet heel snel, maar het verstaan gaat steeds beter. Op school zitten meerdere studenten die Spaans volgen, dus dat is gezellig. Als mijn Spaans goed genoeg is start ik met werken in San Mateo. Dat is ongeveer een kwartier rijden vanuit Antigua. In San Mateo is een soort van naschoolse opvang waar kinderen in de middag naartoe gaan om oa bijscholing te krijgen, knutselen en sporten.

Een paar dagen nadat ik hier zat kreeg Chofu 2 kleine katjes, super lief. Hij zou er 1 houden, maar gelukkig zijn ze er nog alletwee. Helaas hoorde ik van mama dat mijn eigen lieve kat dood is.

Het eerste weekend ben ik met de mensen uit mijn huis en een Nederlandse jongen naar Monterrico geweest, een plaatsje aan het strand waar het lekker warm is. We sliepen in een hutje met zijn allen. Voor het hutje lag een zwembad en voor het ´hotel´ ligt het strand. In de middag hebben we gekeken hoe kleine schildpadden in zee werden gelaten. In de avond zijn we wat gaan drinken in de bar naast het hotel. De muziek was erg swingend en de mannen daar houden in ieder geval erg van dansen, vooral met Europese vrouwen.

Vorig weekend zijn we met iemand van school en een groep mensen van school naar Guatemala City geweest. Die stad is niet erg indrukwekkend om te zien. Het stappen daar is wel erg gaaf. We waren in een bar geweest waar de bar is gemaakt van een chickenbus. Dat zijn de bussen hier in Guatemala die je overal ziet rijden en die ook overal stoppen om mensen op te pikken. De volgende dag vertrokken wij al om 6 uur in de ochtend om de Pacaya vulkaan te beklimmen. Na ruim een uur lopen waren we boven waar je een ontzettend mooi uitzicht had. Helaas mochten we niet helemaal naar boven klimmen omdat het daar gevaarlijk is.

In de middag was het verjaardagsfeestje van het zoontje van Chofu. Hij vierde zijn 2e verjaardag. We gingen naar een plek in de buurt met een groot grasveld. Eerst kwam er een clown die meer grappen maakte richting de volwassenen dan de kinderen. Ik kon er in ieder geval niks van verstaan. Daarna werden er 2 grote piñatas opgehangen. Dat is een traditie in Guatemala als iemand jarig is. Bij deze verjaardag waren dat 2 elmo´s van sesamstraat. De kinderen mogen er tegenaan slaan en als het kapot gaat valt er snoep uit. In de avond gingen we wederom op stap. De kroegen zijn hier zowel door de week als in het weekend tot 1 uur open. Dus het begint hier allemaal wat eerder. Na het stappen hadden we een afterparty op school. Dat heb ik in Nederland nog nooit meegemaakt.

De stad Antigua waar ik woon is een leuk stadje. Het centrum is best klein, maar wel mooi. Antigua is relatief veilig. Overdag kun je hier gerust alleen over straat lopen, maar niet in de avond. We zoeken regelmatig een bar op hier, maar zorgen altijd dat we met een groep naar huis gaan of een taxi pakken.

Donderdag zijn we naar Chimachoy geweest. Dat is een school waar de Stichting Los Ninos een grote bijdrage aan levert. Een aantal jongeren waren afgestudeerd en wij mochten de ceremonie bijwonen. Dat was indrukwekkend om te zien.

Gisteren hebben we hier in huis van de bbq gegeten, heel lekker.Morgen ga ik met een paar mensen naar Lake Atitlan. Dat blijkt een heel mooi meer te zijn. In mijn volgende verhaal zal ik daar wat meer over vertellen. In het fotoalbum heb ik foto´s toegevoegd.

Hasta Luego!!

Reacties

Reacties

Anne

Yoww maat!!

Fijn, een verhaal mét foto's.. Wat klinkt het goed en ziet het er heerlijk uit zeg! Je draai nu helemaal gevonden?
Lekker zeg, buiten onderwijs!

Die shotguns 'omdat ik anders misselijk word' trappen we trouwens niet meer in hè, nu je zelfs in een rijdend object bent gaan stappen!? ;)

Ga je snel weer mailen!

Blijf genieten meisje, mis je !

XX

Bregje

Hi cat!
Super fijn om de vervalen te horen. T klinkt
allemaal echt heel gaaf. Maar dat Spaans komt helemaal goed. En zeker op de locatie waar jij t moet leren.
Geniet van alles en super veel succes!!
Xx

Bien

Hey Cath,

Fijn om eindelijk je verhaal te kunnen lezen en foto's te zien.. Je hebt volgens mij je draai wel een beetje kunnen vinden, gelukkig meid!

Dat Spaans komt helemaal goed.. Nog ff een paar weken en je weet niet anders meer..

Veel succes en plezier dalijk op je schooltje.. We mailen snel weer..

Dikke kussen

Irene

Hè Pinkie,
Fijn om te horen dag het zo goed gaat en dat je al leuke mensen hebt ontmoet.
Geniet er lekker van en hou ons op de hoogte!
X Pinkie (met baby nog steeds binnenboord:))

Irene

X parkie natuurlijk dom dom

Karin

Ha Cathelijne, cool zeg, wat een leuk verhaal al, ik geniet zo van mooie verhalen en van een leuke meid die het daar al helemaal naar haar zin heeft, super gewoon, een hele andere wereld en dus weer een nieuwe uitdaging, we wachten op het volgende verhaal en veel plezier daar, ik kreeg je site door van Annie, leuk, nou de mazzel en tot de volgende keer maar weer x Karin en Gijs en Han, en van de hele familie xxx

Lotti

Klinkt ontzettend leuk allemaal Cath! Nog heel veel plezier daar, maar dat gaat volgens mij helemaal goedkomen.. xx

Annemijn

Hi lieve sis, wat ziet dat er cool uit ! Ik ben erg blij dat je je draai aan t vinden bent en ik ben nogal jaloers op de mooie omgeving en t blote benen weer!! De winter is hier aardig zijn intrede aan het doen. Zoooooo koud!! :( Geniet ervan en spreek je snel weer. Liefs en xxxx an

Eeke

He Cath, wat leuk om je eerste verhaal te lezen, je hebt al veel leuke dingen gedaan en mooie dingen gezien!
Die katjes zijn erg lief, wat erg van Poes!
Heel veel plezier en succes daar. Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
Kus

Yvonne

Wat leuk om te horen wat je doet en de foto's geven een beeld erbij. helemaal een andere wereld!
hopelijk heb je het ondertussen goed naar je zin.
Geniet van je Spaanse lessen buiten en alle mooie dingen die je meemaakt.
Liefs, Yvonne

Sanne

Hee Cath! Goed om te lezen dat je je daar lekker vermaakt! En toffe foto's!
Succes met de Spaanse lessen ;)
Liefs, Sanne

Lid

Hi Cat!
Super leuk om je verhaal te lezen, ik moest hardop lachen dat je nog maar '1 keer bonen hebt gegeten'.
Mooie foto's, ik hoop je zeker in februari op te komen zoeken!
Buena suerte!
X Lid.

Rudy

Heey!

Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt daar. En ontzettend leuke foto's :)
Geniet ervan en succes met het Spaans leren!

X Rudy

Elske en Harold

Ha Cat,

Zo te lezen heb je het erg gezellig daar!
Geniet er maar van... we wachten met smart op je volgende verhaal!

Liefs, Harold en Elske

Sabrine

He Cat,
Wat goed om te lezen dat je je draai gevonden hebt, en het klinkt erg gezellig!! Ben benieuwd hoe je spaans gaat na een paar maandjes, zal vast goed komen.
Alleen dat stukje van de elmo's is natuurlijk niet echt pedagogisch verantwoord, om kinderen te belonen als ze wat kapot maken :) Zou koekje ook niet fijn vinden!
Nou geniet er heeeel erg van.....hier is het weer tijd voor warme chocolademelk, bloemen op de auto en dikke handschoenen....
Tot het volgende verhaaltje, xx sabi

Annie

Dag Cathelijne,
Fijn iets van jou te horen, ik begon me al lichtelijk ongerust te maken of het allemaal wel goed gegaan was maar het is super zo te lezen, geniet ervan, pas op jezelf
liefs Annie

Stass

Ha Cath!! Super leuk, goed dat je het zo naar je zin hebt!! Erg leuk om te lezen wat je allemaal doen en om je foto's te zien. geniet ervan, kus Stass

Resi

Fijn te horen hoe het met je gaat. Prachtige foto's.
Geniet er nog van.
Heel veel groeten van ons allemaal.

Francien en Mart

Goed verhaal..is fijn om te horen hoe het met je gaat...
Geniet vooral van alles wat op je pad komt....is allemaal (levens)ervaring...
lieve groet uit Vlierden

Sassy

Hey Cath,

leuk om te lezen dat je het na je zin hebt. Geniet de komende tijd nog maar lekker!

xx

Lieke

Lieve Cath, leuk om al je verhalen te lezen! Zo te zien en horen gaat het goed met je en heb je je draai aardig gevonden! Fijn!

Veel succes met je spaanse les, gaat vast goedkomen! Geniet ervan meid! Dikke x

Nieke

Hey meis,

Goed om te lezen dat je zo aan het genieten bent! Het klinkt in ieder geval fantastisch! En wat fijn dat je je draai gevonden hebt!
Je hebt zelfs naar een CLOWN gekeken!! Overwinning haha ;-)
Blijf genieten he! Ik kijk uit naar je volgende verhaal!!

xx

hélène

leuk om te horen dat alles goed gaat. Geniet ervan en leuk om je verhalen te lezen ga zo door.

groetjes

femke

Hi cath,

leuk om iets van je te horen. Klinkt allemaal erg goed! Heel veel plezier nog,

Dikke kuz

Fem

Rooie Aap

Hi stoere chick,

Kreeg je blogadres via Lid, dus ik laat ook even een teken van leven achter, met het bericht dat ik het ontzettend stoer van je vindt dat je de stap naar Zuid hebt gezet!
Er zullen veel toffe en ook zeker minder toffe momenten komen (heimwee enzo), maar overall zal het een topervaring worden! Waar je achteraf supertrots op bent.
Dus gewoon focussen op de leuke dingen meis. Enjoy!

xx

Rooie Aap

en natuurlijk weer een spelfout....ik mis de 'x' knop van FB....! ;o)

Daisy

Hee Cat,

Leuk zeg wat je allemaal doet daar! Geniet ervan en veel succes met spaans leren!

x Daisy

Henk en Berdie

Hola Cathelijne, como va?.

We hebben natuurlijk met belangstelling je uitgebreide en mooie reisverhaal gelezen. Is de daarin vermelde berg ook al door je beklommen?
We wensen je heel fijne kerstdagen en een feliz Ano toe!
Henk en Berdie.

Perry en Annie

Hoi Cathelijne

Mooi verhaal, en fijn om te lezen dat het goed gaat.
Bij deze wensen we jouw daar fijne kerstdagen en een mooi uiteinde en een goed begin in het nieuwe jaar!!!

Lieke

Hee Cathelijne,
Wat gaaf om mee te mogen lezen en kijken met je avontuur :) Ik ben blij dat je het zo goed hebt daar, het klinkt echt fantastisch! Geniet er van daar en ik blijf je volgen. Veel liefs, Lieke

Henk en Berdie

Hola Cathelijne coma va?
Zo te vernemen gaat het uitstekend met je, want we gaan ervan uit, dat je zeker in een van je bijne laatste weekenden in Antigua weer fit bent! Een mooie verhaal en ook heel mooie foto;s. Wat fijn dat Mijndert zich zo ingezet heeft en waardoor jullie ninos fijn gebruik kunnen maken van die flinke inzameling. Je hebt een mooi verblijf, zou je dat wel inleveren voor iets in Nederland. We hebben je ouders ''uitgezwaaid'' en ze zijn al weer bijna naar je onderweg, ze hebben er heeeeel veeel zin in om je te bezoeken, dus geniet er samen van! We wensen je nog een fijn verblijf, bon viage y hasta luego.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!