Cathelijne.reismee.nl

Van Lago Atitlan naar Copan in Honduras

Hola!

Bedankt voor jullie reactie op mijn vorige verhaal. Leuk om jullie reacties te lezen!
Anne, helaas was de bus geen rijdende bus, maar een bar in een cafe. Dus mijn eeuwige shotgun met hockey zal gewoon nog blijven.
Neefje Tom, je vroeg of ik ook op de foto sta bij het vrijlaten van de schildpadden. Ik sta er inderdaad tussen ergens achterin aan de rechterkant van de foto.
Sabi, ik moest erg lachen om je berichtje, is inderdaad niet pedagogisch verantwoord om op een pop te slaan ;) Ik zal een foto toevoegen van die gebeurtenis.
Henk en Berdie, ik heb de Pagaya vulkaan beklommen. Vanaf deze vulkaan had ik uitzicht op een andere vulkaan die je op de foto zag.

Het laatste weekend van november ben ik 2 dagen naar Lake Atitlan geweest. Met een bootje zijn we het water overgegaan om in San Pedro aan te komen. Vervolgens zijn we gaan kanoen op het meer. Dat was erg mooi, omdat je vanuit daar een mooi uitzicht op de bergen had. Door de veranderingen in het klimaat is het waterpeil flink gestegen. Je ziet dan ook dat de tuinen van de huizen die dichtbij het water liggen helemaal onder water staan.

Het eerste weekend van december hebben we sinterklaas gevierd met de vrijwilligers van het project waarvoor ik werk en de mensen die het project aansturen. We hadden allemaal een cadeau gekocht en moesten daarnaast nog 1 stom/oud cadeau meenemen en hebben vervolgens het dobbelspel gespeeld, waarna ik overbleef met 0 cadeaus. In de avond zijn we gaan eten in het kids restaurant, een project van een Nederlandse vrouw. We kregen daar een 6 gangen menu gemaakt en geserveerd door Guatemalteekse kinderen. Zij verdienen hiervoor geld dat zij gebruiken voor hun studiebeurs. De dag later ben ik in de ochtend vertrokken naar Guatemala city met een groep Nederlanders. Daar heb ik met 4 andere Nederlanders zwarte Piet gespeeld op de Nederlandse ambasade. Natuurlijk was er ook een sinterklaas. De kinderen die daar waren hebben 1 of 2 ouders die uit Nederland gekomen.

Een weekend later hebben we op vrijdag de vulkaan de Fuego bezocht. In de avond zijn we met een grote open bus een stuk de vulkaan opgereden. Dat was erg gaaf om te doen. Op een open plek zijn we uitgestapt om de vulkaan te zien spuwen. De dag daarna ben ik met 2 meiden uit Nederland en 1 meisje uit Amerika naar Chichicastenango vertrokken. Daar heb je een hele grote markt op donderdag en zondag. We waren op zaterdag al vertrokken en sliepen in een vies hostel waar we voor 9 uur in de avond al binnen moesten zijn. Dus hebben we ons maar vermaakt met bier en kaarten. De dag daarna zijn we een stuk gaan lopen en een maya ritueel gezien. Ook hebben we een kerkhof bezocht waar het verschil tussen arm en rijk goed te zien is. Daarna hebben we de grote markt bezocht. Helaas is dit weekend mijn fotocamera gestolen, waardoor ik al mijn foto`s kwijt ben. Maar gelukkig heb ik foto`s ontvangen van andere mensen die ik kan gebruiken.

De week na Chichicastenango heb ik voorlopig mijn laatste week Spaans gehad. Mijn Spaans is nog steeds niet erg goed, maar verstaan gaat steeds beter. Meindert en Judith, mijn Spaans is denk ik wel iets beter dan mijn Italiaans ;) Die week ben ik ook gestart met het project in San Mateo. In de middag gaan jonge kinderen naar het project waar ze huiswerkbegeleiding krijgen, knutselen, sporten etc. Ik heb samen met een andere vrijwilliger een klasje gehad met meisjes. We zijn gaan sporten, hebben geprobeerd iets met papier mache te maken en hebben een riviertje gezocht. Vanaf gisteren is het project voor 2 weken gesloten.

Afgelopen weekend heb ik Copan in Honduras bezocht met 2 meiden uit Belgie en de Italiaanse jongen. Copan is een erg mooi stadje. Op vrijdag zijn we naar de heetwaterbronnen gegaan midden in de natuur. Daar had je verschillende baden in een soort jungle. Zaterdag hebben we de ruines van Copan gezien, dat was ook erg mooi om te zien. Hier vlogen ook veel grote papegaaien rond.

Deze week is mijn broer samen met de mensen van zijn school waar hij werkzaam is een project gestart voor Stichting Los Ninos waarvoor ik werkzaam ben. Zij hebben door middel van een sponsorloop geld ingezameld. Vandaag vindt er een veilig plaats. De opbrengst van de veiling en de sponsorloop gaat naar Stichting Los Ninos. Van dat geld ga ik samen met iemand van het project spullen kopen voor in de tuin die nog niet zo lang geleden is aangelegd naast het project in San Mateo. Hiervoor is gereedschap en een waterpomp wenselijk. Hierover vertel ik meer in mijn volgende verhaal.

Over een paar dagen vertrek ik naar Costa Rica, waar Eeke ook naartoe komt. Fijn om samen met een vriendin rond te gaan reizen en een ander land te gaan verkennen. Op 13 januari ga ik weer terug naar Guatemala waar ik mijn werkzaamheden zal voortzetten in San Mateo.

Hasta Luego!

Reacties

Reacties

Yvonne

Heej Cathelijne,

Wat leuk om van je te horen en wat een leuke foto's. Mooi die markt en wat een bijzonder kerkhof om te zien! En die kiendjes, ze zien er zo schattig uit!
Geniet van je tijd daar en in Costa Rica en we denken aan jou met het Kerstfeest!! Veel liefs, Yvonne

Tante Inge (ahum)

Hoi cathy, Wat een prachtige natuur en wat geweldig om dit allemaal te beleven, voelen, ruiken........ Uit je verhalen blijkt dat er veel jongeren met verschillende nationaliteiten zijn.
Heb je de maya's gevraagd wat er gaat gebeuren op 21 december 2012 ??
Ben je met de kerst in Costa Rica ? Fijne kerstdagen meisie en we zullen je gezelligheid missen 2e kerstdag ! Geniet ervan en veel liefs van Inge X

Anne

Maat!

Wat een suuuuper mooie foto's bij ook een super leuk verhaal!!! Fijn dat je zoveel leuke dingen doet en ontdekt!!
Blijf genieten meisje, heeeelemaal fijne kerstdagen en super veel plezier met Eek in Costa R.!

XX

P.s. Check je Facebook voor een langer bericht!

Stass

Ha Cath,

ziet er goed uit!! Fijne kerst alvast!! kus Stass

Astrid

Ha Cath, wat lekker om te lezen dat je zoveel doet en meemaakt. Van zwarte piet tot vulkaan bezoek, van kanoen tot knutselen. Je hebt het prima naar je zin volgens mij! Hele fijne feestdagen, een goed uiteinde en een geweldig 2012! Astrid

Lieke

Hee Cathje,
Goed te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt! Ook de foto's zien er ongeloofelijk vet uit! En wat een gave dingen doe je daar allemaal zeg! Helemaal top! Voor nu alvast fijne feestdagen en veel plezier met Eeke in Costa Rica!
xx Lieke

Annemijn

Hi lieve sis, wat een avonturen! Goed je oren en ogen openhouden en volop genieten!! Beetje raar nu om kerst te gaan vieren als jij er niet bij bent. We zullen je wel missen. 1e kerstdag Skype? Dan hebben we een grote vertegenwoordiging van t gezin. Kan ook op 2e kerstdag, dan zijn we helemaal goed vertegenwoordigd! :)

Nou, geniet ervan en tot Skype.

Enne, om even terug te komen op... Sabi's terechtwijzing. Ik ben van mening dat ene Wouter inmiddels wel een klap met een lappenpop verdiend. Ethisch volledig verantwoord! :)

Lid

Hi Cat!
Leuk om je verhaaltjes weer te lezen! Pas wel op met vieze hostels, kreeg meteen een flashback van de film weet je nog?
Merry X-mas, we skypen snel!
Dikke X en.... tot volgend jaar! (walter) haha

OOM Henk en TANTE Berdie

Hola Cathelijne, we hebben genoten van je foto's en je reisverhaal, geweldig dat je dit allemaal in werkelijkheid mag ervaren.Weer een heel mooi vooruitzicht, een reis naar de rijke costa. Blijf er vooral van genieten. Felice Navidad y prespero ano, hasta luego, Henk en Berdie.

Meindert & Judith

Mooie foto's Cat! Vooral die van Copan zijn erg mooi. Zit jij lekker met een baardmans in een heetwaterbron, sta ik als een dolle in de kou Gluhwein voor je project te verkopen!!!! :-)
Fijn dat je het naar je zin hebt! De kinderen uit mijn klas vonden het leuk dat ze je via Skype hadden gezien. Goed hoe je ons door foto's en verhalen op de hoogte hebt gehouden, dat heeft voor een hele hoge betrokkenheid op school gezorgd.
Veel plezier straks in Costa Rica!

Juul & thijs

Ha kaatje, Espermamos que te va muy bien alli! Disfruta la experienca y espero que, caundo vuelves a holanda, podemos hablar en espanol contigo! Super fijne feestdagen gewenst en geniet van je vakantie in costa rica!
Besitos!

Lisa

Hola Cathje!

Leuk verhaal weer en wat een mooie foto's! Ik vindt het nog steeds super stoer dat je daar bent :-)

Fijne kerstdagen en geniet van het nieuwe jaar in Costa Rica!! (Wooooow wie kan dat nou zeggen!)

xXx Lisa

Bregje

Hi cat! Mooie foto's zeg!! Geniet maar lekker! En super veel plezier in Costa rica!!! Fijne dagen daar ook!
Btw clown gaat m niet worden dit jaar met carnaval. Althans misschien an alleen hahahaha
Xx

Cindy

Hoi Cathelijne!

Wat leuk om je verhalen te lezen. Zo te horen heb je het prima naar je zin en missen we jouw meer dan andersom ;-).
Geniet ervan en alvast een hele fijne jaarwisseling!

Tik 'm af ouwe!

Gr. Cindy

Theodora

Hoi Cathelijne,

Leuk dat je ons mee laat genieten al je avonturen, ik begin ze nu pas te lezen. vanaf nu krijg ik ze op mijn mail dus kan ik ze thuis en op vakantie ook volgen.

Je bent nu bijna terug uit Costa Rica. Heb je een leuke tijd gehad.
Wat ga je nu doen in San Mateo? Is je Spaans al goed genoeg om met de kinderen iets te doen tijdens de naschoolse opvang?
Geniet nog van de komende tijd en van het lekkere weer; hier is het nog steeds geen winter; alleen regen en wind en een graad of 10.

Henny

Ha Cathelijne,

Je rondreis zit er alweer bijna op. Veel succes met je goede werk in Guatemala!
Groetjes, Henny

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!