Cathelijne.reismee.nl

Reis naar Costa Rica

Wederom bedankt voor jullie reacties op mijn vorige verhaal, is echt leuk om te lezen. Ik hoop dat jullie allemaal een goede kerst en nieuwjaar hebben gehad.

Met kerst was ik nog in Guatemala. Ze vieren hier kerst op kerstavond en 1e kerstdag. Kerstavond heb ik met 2 andere vrijwilligers gevierd bij de familie van de school waar ik Spaans volg. Toen het middernacht was hebben we Tamales gegeten. Dat is een typisch gerecht dat ze hier eten met kerst. Vervolgens kregen de kinderen allemaal cadeautjes en hebben wij tot 3 uur in de nacht gegeten van de bbq. Daarna achterin de pickup gezeten om weer terug te gaan naar Antigua. 1e Kerstdag ben ik in Antigua gebleven met andere vrijwilligers. 2e Kerstdag was een beetje saai, maar gelukkig heb ik heel mijn familie gezien via skype met de traditionele Aarts kerstdag. Was erg leuk om iedereen te zien, vooral de dansjes en het trotse gezichtje van Arwin met de mooie beker.

Op 27 december ben ik met het vliegtuig vertrokken naar Costa Rica. Na 1,5 uur vliegen was ik daar al aangekomen en ben vertrokken naar het hostel in de hoofdstad San Jose waar een paar uur later Eeke aankwam. Onze eerste activiteit was 3 dagen Tortuguero waar we in een heel mooi resort sliepen. Daar zijn we naar een eilandje gegaan waar normaal gesproken veel schildpadden rondlopen. Maar helaas is het nu geen schildpaddenseizoen, dus hebben we er geen gezien. De volgende morgen vertrokken we al om half 6 met een bootje om dieren te zien aan het meer. Daar hebben we veel mooie dieren gezien, zoals leguanen, veel verschillende vogels en een soort krokodillen. In de middag hebben we een tocht gemaakt door de natuur naast het resort. Als we door het resort liepen kwamen we regelmatig aapjes tegen die daar in de bomen hingen.

Op 31 december waren we weer terug in de hoofdstad San Jose. Daar hebben we nieuwjaar gevierd in een kroeg waar we elkaar met maskers op het hoofd en toeters in onze hand gelukkig nieuwjaar wensten. De dag daarop zijn we met de bus naar Monteverde gegaan. Daar was het een stuk kouder en erg regenachtig. Gelukkig was het wel mooi weer met de Canopy tour. Dat is een tour waarbij je door middel van kabelbanen door de natuur gaat. Een van de kabelbanen zat je vast met je rug aan een kabelbaan en vloog je als een soort superman door de lucht. De laatste baan was een vrije val van 40 meter, dat was ontzettend gaaf. In de middag zijn we naar Monteverde Cloud Forest geweest waar de natuur erg mooi is. In de avond toen het donker was hebben we een tour gedaan door de bossen met een gids waarbij we onder andere slangen, een luiaard, een dikke spin en enge insecten hebben gezien.

Na Monteverde zijn we met een bootje naar La Fortuna vertrokken. Daar hebben we een soort dierentuin bezocht waar we veel vogels (onder andere tukans van ver af), kikkers en vlinders zagen. In La Fortuna zijn ook veel hot springs, waarvan we er 1 hebben bezocht met 25 baden met verschillende temperaturen. Die dag hebben we ook in de bossen een stuk gelopen om uit te komen bij een uitkijkpunt waar je de vulkaan Arenal kan zien. Helaas was het te bewolkt dat we de vulkaan niet hebben gezien. De dag daarna zijn we naar Rio Celeste gegaan. We hadden geluk dat het niet regende en hebben daardoor het mooie helderblauwe water gezien en de watervallen. De hike was best zwaar, maar zeker de moeite waard. Na afloop daar een typische maaltijd uit Costa Rica gegeten, erg lekker. Op de terugweg hebben we nog een glimp opgevangen van vulkaan Arenal.

Na La Fortuna was het tijd om wat uit te rusten op het strand in Manuel Antonio. Daar hebben we 3 dagen op het strand gelegen, waarvan 1 dag op het strand in het nationaal park van Manuel Antonio. In dat park waren veel apen en wasbeertjes. Die kwamen zo dichtbij dat je moest uitkijken dat ze je spullen niet stalen. Het hostel in Manuel Antonio, Costa Linda, was een super leuk en gezellig hostel. We hebben daar ook alle dagen gegeten en gedronken.

Na Manuel Antonio hebben we de kust van Jaco bezocht. We sliepen daar in een Nederlands hotel, hotel De Haan. De meeste mensen komen daar om te surfen. Ik heb nog even getwijfeld, maar vond 1 dag surfen wel erg kort. Misschien ga ik dat nog wel een keer doen in El Salvador.

De laatste 3 nachten hebben we geslapen in wederom een gezellig hostel Pangea in de hoofdstad San Jose. Daar hebben we nog wat rondgelopen en de vulkaan Poas bezocht. Gelukkig was het nu niet bewolkt en konden we in de mooie kraters kijken van deze vulkaan.

Gisteren weer teruggevlogen naar Guatemala, waar ik nu weer terug ben in Antigua. Maandag start ik in de ochtend weer met Spaanse lessen en in de middag weer werken in San Mateo. Is ook weer fijn om hier iets te ondernemen. Nog 5 weken werken en dan komen papa en mama naar Guatemala. Daar kijk ik ook al erg naar uit.

Ik hoorde dat het nog niet heel erg koud is in Nederland voor de periode van het jaar. Toch hoop ik op een beetje sneeuw voor jullie zodat de sneeuwpoppen en de iglo`s gebouwd kunnen worden.

Adios!!

tante inge

He lieve cathy, Wat een belevenissen, lijkt me erg saai allemaal (ha,ha). Volgen er nog mee van die fantastische foto's ? Nog dik genieten meisie !
Dikke knuffel van ons allemaal XX

Eeke

He cathje, ik ben veilig thuisgekomen, was lange reis. Bij jou? Foto's zijn gaaf op de computer, stuur ze gauw door. Leuk om te lezen weer! :) Veel plezier daar! Kus

Sabrine

He Cat, wat leuk om je verhaal te lezen, helemaal omdat sommige dingen herkenbaar zijn :)
Ik hoorde inderdaad dat pa en ma vd E. een ticket hebben geboekt, echt gezellig!
Heel veel plezier / suc6 nog daar!! x Sabrine

Annemijn

Hi catje,
Wat een mooie verhalen! Ik word er jaloers van. :) fijn dat je een mooie ontdekkingsreis hebt gemaakt in Costa rica. En over een paar weekjes Guatemala tour met the parents. Leuk vooruitzicht!
Als t aan mij ligt slaat die sneeuw ons land een x-tje over.. Maar de Egyptisch zon ga ik iig snel opzoeken.

Geniet ervan en succes met je spaans en de kids, juffrouw cathelijne! :)

Xx

astrid

goh, wat een belevenissen! Ben wel een beetje jaloers (maar dat wist je al!) Luxe resorts, dieren, strand en zee, locals, je maakt het toch maar allemaal mee. Geniet en wat leuk dat je ouders overkomen! Kijk al uit naar je volgende verslag. Groetjes en xx

Meindert

Hee zus!
Klinkt goed! Leuk dat je hikes hebt gelopen en veel van de natuur hebt gezien. Dat je genoten hebt van de Aarts-videotafarelen vind ik apart :-)
Veel plezier weer met de kinderen! Ik wacht op de foto's!!!

Groetjes

Yvonne

Heej Cath,

Mooi verhaal! Wat heb je al veel mooie dingen gezien en gedaan! Mooie foto's trouwens van de dieren en de natuur.
Succes weer met Spaanse les en het werken!
Adios! Yvonne

h.vd.eerenbeemt@hetnet.nl

Fijn om te lezen wat jullie hebben gedaan en meegemaakt, heel erg leuk! Heel anders dan in Europa, mooie ervaringen! We kijken ernaar uit om jou op te zoeken, veel liefs, xxx, mam en papa

Irene

He Pinkie kei fijn dat je het zo naar je zin hebt daar en dat je zoveel onderneemt!
Geniet er nog lekker van hier in Nederland is het alles behalve winter eerder herfst:(
X parkie

tanja klaassen

Heey Cath, Leuk om weer over je avonturen te lezen. Geniet er nog maar lekker van. Hier is de kou begonnen. Moest vanmorgen voor het eerst krabben. Maar gisteren was het nog een supermooie zachte dag met zon.
Liefs
Tanja

Nina

Hee Cath!
Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen! En wat fijn dat je pap en mam langskomen!
Succes met de lessen Spaans en het werken :)
Xx Nina

Perry en Annie

Hoi Cathelijne

Fijn om te lezen dat je het goed maakt en geniet.
Wij genieten van je verhalen en foto's.
Leuk dat je pa en ma komen!!!

Groetjes Perry en Annie

Saskia

Hey Cathelijne
Van jullie mam vernomen dat je voor een half jaartje in het buitenland vertoeft. En wat voor een schitterend land. Je verhalen gelezen en het gaat goed met je. Allemaal nieuwe indrukken, ervaringen, mensen etc. etc. Helemaal super.
Moest wel lachen met de foto's: aap in het resort, de volgende : apen in het resort.
En niet te vergeten het herkenbare hotel de Haan.
Echt Hollands uitstraling HAHA.
Nog effe en jullie papa en mam zijn bij je op bezoek, een fijn weerzien.
Wij hebben je wel gemist op het Manege-voetbal. We vonden het wat rustig ;). En dat zal met de carnaval ook wel zo zijn HIHI.
Alle gekheid op een stokje, genieten want een half jaar is zo om.
Ik hou de site in de gaten zodat we je gezellig kunnen volgen van het wel en wee.
Van ons de hartelijke groetjes en TOEDELS, tot de volgende keer.
Saskia Harrie Imre en Lars

Ome Henk en Tante Berdie

Hola Cathelijne
Heel fijn dat het zo goed met je gaat. Wat een fantastisch verhaal en fotos, we hebben er van genoten. Dit wordt niet meer van je afgenomen. Mooi vooruitzicht dat je pa en ma naar je toe komen. Het gaat je goed en geniet nog volop van je verblijf in Zuid-Amerika Gr.Liefs ome henk en tante Berdie

Juul (& the Inspector)

Haaa lieve Cath,
Echt super fijn om je avonturen te lezen (en die van Eeke). Die tocht door de jungle via kabelbanen lijkt me echt super, dat wilden wij eigenlijk in Laos ook doen, maar is er niet van gekomen.
Tot snel! xxx

Sassy

Hey Cath,

mooi verhaal weer! Geniet nog van je tijd daar!