Cathelijne.reismee.nl

Bezoek van papa en mama en het einde van mijn reis

Vandaag schrijf ik het laatste verhaal op mijn blog.Mijn avontuur in Guatemala zit er alweer op.

Op vrijdag 17 april stapte ik de shuttlebus in om papa en mama van het vliegveld te halen. Doordat er een groot ongeluk was gebeurd in de hoofdstad, hebben we heel lang in de file gestaan voordat we er waren. Maar het was erg fijn om mijn ouders te zien. We zijn terug gegaan naar Antigua, helaas nog zonder koffers.

De volgende dag zijn we in Antigua rond gaan lopen en hebben we een ruine bezocht. In de middag werd ik gebeld dat de koffers waren aangekomen en zijn we deze gaan halen op het vliegveld. Ik ben zelf in de avond met 4 andere mensen naar Guatemala City geweest om carnaval te vieren. Dat moet ik hier natuurlijk wel meemaken als dat in Nederland niet lukt. Er was daar een zaaltje afgehuurd waar Nederlanders en Guatemalteken aan het feesten waren. Ook hier was een prins carnaval en werd en verkiezing gehouden voor degene die het best was verkleed.

Op zondag zijn we naar een hotel in Antigua gegaan dat vroeger een oude tempel was. In het hotel waren verschillende musea die we hebben bezocht. In de avond lekker gegeten bij een Argentijn. De volgende dag hebben we in de morgen het plaatsje Aletenango bezocht. Dat is een basisschool dat Stichting Los Ninos ondersteund. Hier werken de meeste vrijwilligers van Los Ninos. Tegenover de school is een timmerwerkplaats. Daar werken vooral jongens die kunnen leren om met de handen te werken. In de middag zijn we naar San Mateo gegaan, het project waarvoor ik heb gewerkt. We gingen eerst naar de tuin waar de kinderen lieten zien hoe ze met het nieuwe gereedschap aan de slag gaan. Ze hadden een groot spandoek gemaakt waarop ze mij bedankte voor de hulp voor het gereedschap voor de tuin. Vervolgens kwamen we op de speelplaats waar alle kinderen zich hadden verzameld. Elke klas had een liedje of een dansje ingestudeerd. Ze hadden nog een mooie tekening gemaakt en een taart gebakken. Het was een erg mooi afscheid. Mijn ouders hadden een koffer vol met schoenen en spelletjes meegenomen voor de kinderen. Die hebben we aan het einde van de dag gegeven aan de directrice van het project.

In de avond vertrokken papa, mama en ik met de nachtbus naar Flores. Dat is een plaatsje vlakbij Tikal. De volgende dag vroeg in de ochtend kwamen we aan in Flores. Na het ontbijt werden we opgehaald om naar Tikal te vertrekken. Tikal is een nationaal park dat vroeger een van de grootste steden was van de maya’s. In het park zijn verschillende tempels en oude ruines te zien die de maya’s vroeger gebruikten. Tikal is erg indrukwekkend en erg mooi om te zien. We sliepen die avond in Flores, waar we de volgende dag ook bleven om daar nog wat rond te lopen en ’s avonds weer met de nachtbus richting Antigua te vertrekken.

Op donderdagochtend kwamen we terug in Antigua. Deze dag zijn we vooral veel op de markt geweest om souvenirs te kopen. De volgende dag vertrokken we in de morgen naar Lago Atilitan. Dat is een vulkanenmeer met veel omliggende kleine dorpjes. We sliepen in een van die dorpjes in een gezellig en leuk hostel. Nadat we de spullen hadden gedropt, zijn we met de boot over het vulkanenmeer gevaren naar een ander dorpje. Daar hebben we even rondgelopen en vervolgens zijn we teruggekeerd naar Panajachel waar we rond hebben gelopen op de markt. De volgende dag gingen we weer terug naar Antigua waar we in het sky cafe wat gingen drinken. Wij zaten op de 3e verdieping waar je in de buitenlucht zit en uitzicht hebt over Antigua. Die avond zijn we met zijn drieeen nog iets gaan eten als aflsuiting. Op zondag hadden papa en mama het vliegtuig weer terug naar Nederland.

In mijn laatste week ben ik naar het project Camino Seguro geweest. In Guatemala City is een grote vuilnisbelt. Vroeger werkten daar zowel kinderen als volwassenen op de vuilnisbelt. Nu mogen kinderen onder de 14 jaar daar niet werken. Camino Seguro zorgt ervoor dat deze kinderen naar een dagopvang kunnen en bijscholing krijgen. Daarnaast kunnen vrouwen alsnog een diploma halen voor school en maken sierraden van recyclebaar materiaal. We hebben de vuilnisbelt, de scholen en het gebouw waar de vrouwen les krijgen bezocht. Vooral de vuilnisbelt was heel indrukwekkend om te zien. Vanuit het kerkhof konden wij op de vuilnisbelt kijken die enorm groot is. Ongeveer 1500 mensen werken daar op zoek naar recyclebaar materiaal. Grote valken vliegen boven de vuilnisbelt, het is net een film waar je in staat.

In het laatste weekend in Guatemala heb ik op vrijdag een klein afscheid gehouden in het huis waar ik woonde. Ik had Guacamole gemaakt voor bij de nacho’s. Daarna de laatste avond op stap in het centrum. Zaterdag was mijn laatste dag en die heb ik met Lieve, Hanne en Ines doorgebracht. s’Avonds zijn we naar een restaurant op een berg gegaan om daar te eten. Daarna zijn we naar onze vaste kroeg ‘Porque No’ gegaan bij ons op de hoek om de avond af te sluiten. De volgende dag had ik al om 4 uur in de ochtend een shuttle naar het vliegveld. Op maandagochtend ben ik aangekomen in Nederland.

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties op mijn verhalen. Ik hoop dat jullie nu een kleine impressie hebben van de dingen die ik heb meegemaakt in Guatemala. Ik heb een super tijd gehad in Guatemala met vele mooie momenten en veel nieuwe indrukken. Mocht je twijfelen om ooit voor een langere periode naar het buitenland te gaan, dan raad ik dat zeker aan!

Cathelijne

Reacties

Reacties

Yvonne

Wat een mooi avontuur is dit geweest, Cathelijne!
Je zult het nooit vergeten en herinneringen hieraan zullen je altijd bijblijven. Ik vind het echt goed en knap dat je dit hebt gedaan. Als je iets voor kinderen kunt betekenen dan vind ik dat altijd geweldig omdat ik zelf met kinderen werk. 'Vergeet de kinderen niet" zou ik zeggen maar dat doe jij ook niet! Succes weer met het oppakken van de draad in nederland en ik vind het fijn dat je er weer bent! Liefs, Yvonne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!